Zbor.md
Despre regulile de comportament și securitate în avion
46

Despre regulile de comportament și securitate în avion

Personalul din avion

În orice avion al aviaţiei civile prima şi cea mai importantă persoană este căpitanul/comandantul aeronavei (prescurtat CAN). CAN poartă răspundere personală de tot ce se întâmplă la bord: de siguranţa zborului, de luarea deciziilor privind aterizarea, decolarea, de epuizarea combustibilului în timpul zborului, aruncarea bagajelor, aterizare forţată etc.

Conform legislaţiei, CAN este în drept de a da ordine oricărei persoane aflate la bordul aeronavei, pasagerului sau membrului echipajului, precum și, să ceară executarea lor. La aterizare, pentru neexecutarea ordinelor vă aşteaptă mari neplăceri cu poliţia. Copilotul ajută comandantul să conducă aeronava.

În salonul avionului pentru dvs. activează o echipă întreagă de stewardese, însoţitori de bord, în frunte cu însoţitorul de bord şef. Însoţitorul de bord şef este adjunctul CAN în salonul AN (aeronavei).

Unii pasageri au o idee preconcepută în privinţa stewardeselor, considerându-le ceva între chelneriţe și, să-mi fie cu iertare, fete de moravuri uşoare. Dragi prieteni, stewardesele, într-adevăr, sunt responsabile de service în timpul zborului, de confortul dumneavoastră și îndeplinesc activităţi de deservire a pasagerilor. Dar, mai întâi de toate, acestea sunt persoanele care veghează asupra siguranţei zborului, ele sunt întotdeauna gata să vă sară în ajutor în cazul unei situaţii neprevăzute la bord, iar în cazul unei situaţii de urgenţă, vă pot chiar salva şi viaţa. Au o muncă dificilă, însoţită de mult stres, ţineţi minte acest lucru, trataţi-le cu respect și binevoinţa.

Decolarea și aterizarea avionului.  Ce ar trebui să facă pasagerul?


Decolarea avionului


Potrivit statisticilor, dintre toate accidentele aviatice, marea majoritate a situațiilor excepționale au avut loc în timpul decolării şi aterizării avionului. Toate acestea se datorează apropierii cu solul și lipsei de timp pentru luarea unor decizii importante.
Dacă, în timpul decolarii avionul prinde viteză, accelerează şi se îndepărtează de suprafaţa solului, cu cât mai departe și mai sus, cu atât e mai sigur, atunci în timpul aterizării, avionul se apropie de sol, viteza scade, iar acest lucru constituie un moment foarte important.

Ce ar trebui să facă pasagerul în acest răstimp?

E foarte simplu – să îndeplinească ordinele însoţitorului de bord: „Vă rugăm să deconectați telefoanele mobile, aduceţi spătarele scaunelor în poziţie verticală, cuplaţi-vă centurile de siguranţă, trageţi draperiile iluminatoarelor și asiguraţi-vă că măsuţele sunt în poziţie strânsă”. Acum, mai detaliat, pentru ce este nevoie de acest lucru. – deconectarea telefoanelor mobile în avion

Circulă părerea că, echipamentul, care trimite și primeşte semnalele de frecvenţă înaltă, poate afecta aparatura de bord a avionului, sistemele de aterizare precise, de asemenea pot crea interferenţe în discuţiile radio ale piloţilor şi dispecerilor. O fi adevărat acest lucru? Teoretic – da.

Imaginaţi-vă situaţia, când în timpul decolării, să spunem la 1 km de la sol, 300 de telefoane simultan încep să caute reţeaua, acolo unde ea de fapt nu există. Se poate produce într-adevăr o cacealma în câmpul magnetic. Şi dacă până cum nu au existat precedente, aceasta nu înseamnă că probabilitatea apariţiei acestora nu există. De aceea, să dăm dovadă de responsabilitate, deconectaţi telefoanele sau transferaţi-le în regimul „În avion”. Nu riscaţi.

– spătarele scaunelor în poziţie verticală


În caz de urgenţă, spătarul scaunului lăsat pe spate poate bloca trecerea pasagerilor, care sunt așezaţi în spatele dvs.

– cuplaţi-vă centura, strângeţi măsuţa


În cazul unei frânări de urgentă, unei aterizări dificile sau a unei decolări întrerupte, există posibilitatea să nu puteţi să vă ţineţi echilibrul şi să zburaţi de-a lungul salonului sau să loviţi cu capul măsuţa nestrânsă. De asemenea, este de dorit ca, în timpul decolării și aterizării să nu aveţi în mâini obiecte grele. Nu le veţi putea controla şi sunt toate şansele ca acest obiect să zboare asemenea unei cărămizi peste capetele pasagerilor. Cu acest fapt este legată şi interdicţia de a fotografia şi filma în aceste faze ale zborului.

– trageţi draperiile

În primul rând, acest lucru este legat de diferenţa în iluminare în afara avionului și în interiorul salonului. Dacă în cabină domnește semiîntunericul, iar afară strălucește puternic soarele, atunci în cazul unei evacuări de urgenţă orbirea pentru câteva secunde preţioase este garantată. La fel și în cazul în care în cabină este lumină puternică, iar afară e noapte. Din această cauză, la zborurile nocturne la aterizare se stinge lumina pentru adaptarea ochilor.

– nu se recomandă de a asculta muzică în căști cu sonorul tare

Dacă utilizaţi sistemul de divertisment din avion, atunci trebuie să ştiţi că în timpul decolării și aterizării acesta se deconectează, aceasta se datorează faptului că, pasagerul poate fi distras și nu va auyi un mesaj important sau ordin al însoţitorului de bord.

Urcarea şi coborârea altitudinii. Turbulenţa și golurile de aer

În timpul urcării și coborârii altitudinii avionul trece prin primul strat al atmosferei noastre – troposfera. Este un mediu, în care sunt puternic dezvoltate turbulenţele de aer, apar diferite tipuri de nori, se dezvoltă cicloanele și anticicloane. Anume în această fază a zborului în aeronavă se simt cel mai puternic „turbulenţele”. Ce înseamnă aceasta și ce e de făcut?
Acest lucru înseamnă că nimerind prin curenţii turbulenţi turbionari, avionul se poate „legăna” (în argoul piloţilor „turbulenţa” este pur și simplu „legănarea”), în sus și în jos, stânga și dreapta.

Uneori, această scuturare poate fi foarte puternică și de lungă durată, mai ales când zborul are loc în condiţii meteo nefavorabile: ploaie, ceaţă, înnourare puternică, vânt, etc.
În acest caz, CAN sau însoţitorul de bord şef anunţă că, avionul a intrat în zona de înaltă turbulenţă şi roagă toţi pasagerii să-şi ocupe locurile şi să-şi cupleze centurile de siguranţă.

În astfel de situaţii nu are rost să intraţi în panică, chiar și atunci când vă scutură destul de tare, iar uitându-vă pe fereastră aveţi impresia că aripile avionului uite, uite se vor desprinde din cauza vibraţiei. Este o practică obişnuită, cu care se confruntă toate aeronavele într-o măsură mai mare sau mai mică. Trebuie doar să vă ocupaţi locurile, să vă cuplați centura şi să aşteptaţi să treacă turbulenţa. Cu cât avionul e mai sus, cu atât turbulenţa e mai mică și invers.

În ceea ce ţine de senzaţia că, aripile stau gata să cadă (eu personal mă confrunt destul de des cu o astfel de problemă) – nu vă faceţi griji, în toată istoria aviatică, astfel de cazuri nu s-au înregistrat încă. Aripile sunt experimentate cu sarcini mult mai mari, iar legănarea aripii atestă o funcţionare bună și normală, în condiţiile unor sarcini variabile și presiune variată.

Zbor orizontal

Când avionul câştigă altitudine, şi-a ocupat poziţia şi zboară în plan orizontal, atunci acesta este timpul de zbor cel mai liniştit și plăcut. Aeronavele de pasageri moderne zboară în stratul inferior al stratosferei, la o altitudine de 10-12 km, deasupra norilor, unde practic nu se simt nici un fel de condiţii meteo, nu există păsări, nu-ţi ţiuie prin urechi şi nimic absolut nu deranjează. Puteţi să vă ridicaţi din scaun, să vă întindeţi membrele amorţite şi să faceţi ce doriţi: să dormiţi, să mâncaţi, să vizionaţi filme, să ascultaţi muzică, să vă jucaţi la laptop, să citiţi. În general, relaxaţi-vă și bucuraţi-vă de zbor.

Dacă aveţi în faţă un zbor îndelungat, luaţi-vă o carte sau tabletă, puteţi folosi sistemul de distracţii de la bord, aeronavele de cursă lurgă sunt dotate cu un televizor personal pentru fiecare pasager, cu o varietate largă de filme, fișiere muzicale și așa mai departe.

Aterizarea. Frânarea. Rularea pe pistă


De multe ori am observat că, de îndată ce avionul aterizează, efectuează frânarea și încetineşte mişcarea, pasagerii sar de pe locurile lor, deschid portbagajul, scot bagajele și se pregătesc de ieşire. Acest lucru dă mari bătăi de cap însoţitorilor de bord.

De fapt, pasagerii pot fi înţeleşi, acest lucru este ceva psihologic. Zborul presupune un pic de nervi, pentru cei mai mulţi dintre ei. Astfel, se doreşte cât mai repede posibil părăsirea avionul.

Să faceţi acest lucru, este categoric interzis. Aeronava se poate zmunci, întoarce brusc, frâna. Trebuie să așteptaţi sfârșitul rulajului către terminal sau locul de oprire, unde vor fi aduse scările, și până când, este aprins semnalul „Cuplaţi centurile de siguranţă”, să rămâneţi la locurile dvs.

Concluzionând cele expuse mai sus, aş avea de spus doar atât: fiţi amabili, îndepliniţi cele mai simple cerinţe ale echipajului și zborul dvs. va fi unul sigur şi liniştit.

Aterizare uşoară!