Ce știi despre low–cost?
Clasificarea low-costurilor
Există 3 tipuri de companii aeriene low-cost:
"Classic" sau "Ultra";
"Middle";
"Low Fare" – companii aeriene care se apropie mult de companiile obișnuite.
Companiile low-cost clasice prezintă următoarele caracteristici:
-Costul redus al biletelor, care are o legătură directă cu destinația călătoriei, momentul achiziționării biletului;
-Posibilitatea de a procura anumite documente doar prin intermediul call-centrelor sau pe site-urile oficiale ale companiilor aeriene;
-Limite stricte în privința bagajelor mari și a celor de mână;
-Servirea meselor numai contra plății adiționale;
-Sosirea la aeroporturi de importanță secundară;Lipsa zborurilor de escală;
-Zboruri în saloanele low-cost (nouăsprezece rânduri a câte 5 scaune fiecare).
Low-costuri de tipul "Classic" sunt considerate AirAsia (Malaezia), Ryanair (Irlanda), WizzAir (Ungaria, Polonia), Tiger (Singapore), Cebu Pacific (Filipine).
Low-costurile de tipul "Middle", spre deosebire de cele clasice, pot efectua și zboruri de escală, iar o parte din avioane aterizează la aeroporturile centrale. În unele cazuri, pasagerii primesc bilete pe care sunt indicate locurile în avion sau numerele de ordine pentru îmbarcare. La această categorie de low-costuri sunt incluse EasyJet (Marea Britanie), Germanwings (Germania) și Vualing (Spania).
Low-costurile din categoria "Low Fare" se diferențiază de companiile obișnuite numai prin faptul că mâncarea și bagajele se achită suplimentar, adică nu sunt incluse în costul biletului. Deasemenea, companiile de acest tip pot organiza vânzări de bilete la prețuri reduse. La această categorie de low-costuri aparțin companii precum Air Berlin (Germania), Air Baltic (Latvia), Pegasus Airlines (Turcia) și compania arabă Air Arabia.
Companiile low-cost și avioanlele uzate
Mulți oameni consideră că avioanele companiilor low-cost au fost anterior uzate de alte companii, dar asta nu este adevărat. Potrivit informației, plasate pe site-ul oficial al celei mai mari companii low-cost europene – Ryanair, flota sa este constituită de peste 300 de aeronave, perioada medie de exploatare a cărora nu depășește 3,5 ani. Între timp, durata medie de exploatare a aeronavelor transportatorului național din Ucraina constituie 12-13 ani. Majoritatea zborurilor low-cost se realizează pe aeronavele de tipul Airbus și Boeing.
Companiile low-cost și aeroporturile
Companiile low-cost colaborează numai cu aeroporturile secundare, fapt ce le permite să economisească din contul taxelor aeroportului și să reducă costul biletelor. Aeronavele acestor companii petrec majoritatea timpului în zbor, astfel timpul staționării în aeroport se reduce la minimum. Din această cauză companiile low-cost nu apeleză la serviciile autocarelor din aeroport. Avioanele acestora se apropie direct la terminal, fapt ce accelerează deservirea și reduce costul biletului. În opinia companiilor low-cost, este mai rentabil să crească numărul de zboruri, prin reducerea costului biletelor , creșterea numărului pasagerilor și, prin urmare, a profitului
Zborurile matinale și de seară
Urmărind reducerea costurilor, companiile low-cost realizează majoritatea zborurilor dimineața devreme sau seara, pentru că în orele de vârf spațiul aerian este încărcat și întârzierile zborurilor sunt un lucru firesc. În plus, în timpul zilei taxele aeroporturilor cresc considerabil, ceea ce reprezintă cheltuieli nedorite de companiile low-cost. Există, desigur, și excepții de la regula generală. Spre exemplu, compania WizzAir realizează zboruri din aeroportul internațional Zhuliany din Kiev la orele 13:00, 14:00 și 17:00.
Itinerariile low-cost
Urmărind reducerea cheltuielilor, zborurile low-cost se realizează numai de la un aeroport la altul, transferurile și escalele fiind fenomene rar întâlnite. Excepții fac numai companiile "Low Fare".
Documentele de călătorie ale companiilor low-cost
Vânzarea biletelor este realizată de către companiile low-cost în exclusivitate prin intermediul propriilor resurse online sau call-centre, un factor ce determină prețurile reduse, astfel evitându-se taxele sistemelor specializate de rezervări sau agenților comerciali.
Totul despre companiile low-cost
Cumpărând un bilet low-cost, Dvs achitați numai zborul, iar serviciile adiționale sunt accesibile contra plată suplimentară.
Serviciile contra plată includ:Taxele pentru rezervarea biletului și achitarea lui cu card bancar;
Transportarea bagajului, iar în unele cazuri și a celui de mână;
Alegerea locului în avion sau serviciul "Priority boarding" – dreptul prioritar de îmbarcare;
Spațiu suplimentar pentru picioare, disponibil în primele rânduri;
Servirea meselor.Este de menționat că procurarea biletului la casele de bilete este mai costisitoare decât procedura online.